سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابهر شهر خانه های سفید

صفحه خانگی پارسی یار درباره

جاذبه های گردشگری و مساجد و محلات قدیمی ابهر

شهرستان ابهر با داشتن آب و هوای مناسب و قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت و نزدیکی به مرکز استان و همجواری با استان سرسبز گیلان و استان قزوین و شهرهای زنجان و خدابنده و تاکستان ودارا بودن امکانات حمل و نقل چون آزاد راه راه آهن و غیره دارای موقعیت بسیار مناسب بودن و با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان در جای جای این شهرستان می تواند بعنوان یک قطب گردشگری استان مطرح می باشد وبا جذب گردشگران داخلی وخارجی کسب در آمدهای توریستی و اشتغال بیشتر را نصیب این استان نماید که جا دارد بخش دولتی تعامل لازم را با بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری موثر برای رسیدن به اهداف فوق الذکر معمول نماید. در یک جمعبندی کلی و به استناد مطالعات موجود می توان چنین نتیجه گیری کرد که توسعه گردشگری و استفاده از صنعت توریسم در سطح ملی و بین المللی ظرفیت بسیار بالایی که به خود اختصاص داده و یکی از ابزار آلات منحصر به فرد توسعه پایدار می تواند باشد با عنایت به قابلیتها و جاذبه ها متعدد و متنوع مربوط به توریسم تاریخی سلطانیه – ملا حسن کاشی – مقبره چلپی اوغلی- مسجد جامع قروه- معبد داش کن ویر – و چمن تاریخی سلطانیه

جاذبه های مذهبی نظیر امام زاده شاه زید الکبیر – مسجد جامع ابهر – امامزاده اسماعیل شناط – امام زاده یعقوب صائین قلعه – و غیره و جاذبه های طبیعی شامل کوه ها و قلعه ها وشیب های مهم و چشمه های آب معدنی، رودخانه های مهم را می توان نام برد.
مسجد جامع قروه
مسجد جامع قروه یکی از بناهای با ارزش قرن پنجم هجری قمری و دوره سلجوقی می باشد که در روستای قروه در فاصله 18 کیلومتری خاور شهرستان ابهر قرار گرفته است. این مسجد که به مسجد جمعه نیز معروف است، قدمتی نزدیک به هزار سال دارد و به شکل چهار تاق که گنبدی بر روی آن قرار گرفته، ساخته شده است. این مسجد بازسازی شده و یک صحن گنبددار و دو شبستان در طرفین آن، مسجد کنونی را تشکیل می دهند. تزیینات و نقش های مسجد که بیش تر طرح های گیاهی هستند، از طرح های معماری دوره آل بویه (یعنی سال 585 هجری قمری) می باشند. در محراب مسجد، کتیبه ای زیبا به خط نسخ گچبری شده که از ساخت این مسجد در سال 413 هجری قمری حکایت دارد. کتیبه دیگری به خط ثلث بر حاشیه داخلی بنا نقش بسته که بسیار زیبا بوده و در آن تاریخ پایان کتیبه سال 585 هجری قمری ذکر شده است. تزیینات یاد شده همراه با ترنج های درهم بافته شده گچی و سطوح زیبا با طرح های آجرچینی، این مسجد را به یکی از شاهکارهای هنری قرون میانی اسلام تبدیل کرده است.
مسجد علامه ابهر
مسجد علامه در کنار بنای گنبد سلطانیه واقع شده است و تاریخ ساخت آن به دوره ایلخانان و تجدید بنای آن به دوره قاجاریه بازمی گردد. این مسجد فاقد گنبد بوده 4 ستون داخل آن به طاق گنبدی شکلی متصل می شوند. امامت این مسجد را علامه حلی یکی از دانشمندان معروف زمان ایلخانان برعهده داشته است.
مسجد جامع ابهر,br> مسجد جامع ابهر در وسط شهر ابهر واقع شده و قدمت آن به سال 554 هجری قمری می رسد. این مسجد دارای دو قسمت باختری و خاوری و دو درب ورودی است. معماری این مسجد که مربوط به قرن ششم هجری قمری است با افزودن قسمت های جدید تا حدودی لطمه دیده است.
مسجد نورالنبی در وسط شهر ابهر قرار گرفته است و گفته می شود که در قرن یازدهم هجری قمری ساخته شده است.

محلات ابهر

ابهر از قدیم الایام به دو قسمت بزرگ به نام محله بالا و محله پایین تقسیم شده است. البته محله پایین ابهر به مرکزیت مسجد جامع و قلعه تپه قدیمترین محله ابهر و محله بالا نسبت به آن جدید است. ساکنین دو محله بزرگ ابهر آداب و رسوم مشترکی دارند از نظر گویش و لهجه اختلاف بسیار اندگی درمیان ایشان مشاهده می شود. مسجد کبیر ابهر که امروزه بنام مسجد نورالنبی نامیده می شود در اوایل صفویه دارای گنبد و گلدسته بوده و یکی از سه مسجد بزرگ شهر محسوب می گردیده مسجد جامع ابهر که از سابقه بیشتری برخوردار است در محله پایین قرار گرفته بطوری که در تواریخ ذکر شده قدیمی ترین محل سکونت در ابهر محله پایین قرار گرفته بطوری که در تواریخ ذکر شده قدیمی ترین محل سکونت درابهر محله پایین و اطراف قلعه تپه بوده و شهر یکپارچه ابهر را تشکیل می داده و دارای بارو و حصار و دو دروازه بوده است. امروزه این محلات در ابهر مشهوراند:

1. محله مَلِک قصاب: که زمانی این محله دارای درب اختصاصی بوده و مانند قلعه ای حفاظت می شده از قدیمی ترین محلات ابهر محسوب میشد ساکنان مَلِک قصاب اکثراً مردان متدین و ریش سفیدان زراعت پیشه بودند.

2. محله اکبر آباد: نوبنیاد است و بنیانگذارش حاج علی اکبر فخیمی است که برای اولین بار دراین محل که آنجا را قبلاً توپخانه مبارکه می نامیدند ساختمان احداث کرد و به نام اکبر آباد نامید.

3. محله دِهَکْ : محله ایست به قدمت تاریخ ابهر زیرا که این محله از اصطلاحات رایج قبل از زمان ساسانی زرتشتی است.

4. محله درویشان،
5. محله حاجی محمد خان که از ملاکین ابهر بوده،
 6. محله خلج آباد که عموماً به محله بالا اطلاق می شده و مسجد نورالنبی دراین محله قرار دارد،
7. محله شیخ آبد نشیمنگاه شیوخ معتبر ابهر،
8. محله درب المذوق که در گویش رایج محلی دَرْ مَذَقانْ نامیده می شود،
 9. محله آقا صدرا که درابهر مسجدی هم بنام او هست آقا صدرا مردی فاضل و معممّ واز ائمه جماعت بوده،
10 . محله سید ساجدین که از افاضل سادات محترم ابهر بوده ،
11. محله جانقورداش که محله مسکونی همان جهانگیر تاش بانی کاروانسرای جنب مسجد جامع ابهر بوده است.
12. محله قلعه تپه قدیمی ترین محل استقرار انسانی در ابهر بود،
 13. محله نعلبندان،
14. محله زرکوبان، که امروزه تاکستانهائی به این نام در ابهر معروف است،
15. محله شناط یا چنیات یکی از قدیمی ترین محلات ابهر بوده.

                                                  نمایی از میدان های زیبای ابهر

منبع:سایت جامع فرمانداری شهرستان ابهر